Copyright © 2022 Strategy World/Allthegoodies.com
På kort tid registrerte en million studenter fra 195 land seg for Harvards nettkurs da de
åpnet opp for dette for noen år siden. Det er like mange som universitetet har utdannet på
campus i samtlige år siden etableringen i 1636. Muligheter til å studere hjemmefra, når
man vil, gir mange flere mulighet til å skaffe seg kunnskap.
Covid-19 har ført til at de som ikke klarte å følge med Harvard i starten, nå er med. Behov
for hjemmeundervisning, digitale klasserom, testing og oppfølging via nettet har fått helt
nye løsninger da alle ble tvunget til det. “Alle” har måtte tilpasse seg raskt. En bratt
læringskurve i første del av pandemien har økt det generelle kunnskapsnivået hos brukerne
betraktelig.
Verktøy og opplæringsprogrammer (som dette) kan utvikles fra hjemmekontor og ved hjelp
av digitale løsninger. Behov for fysiske fasiliteter vil kunne avta både for
utdanningsinstitusjoner og produsenter av opplæringsmateriell.
I tillegg har nye kanaler som YouTube og til dels Instagram hatt en enorm økning av
opplæringsmateriell. På YouTube finner man nå snart en video som gir svar på alt man lurer
på. Mange aktører legger ut meget gode undervisnings og opplæringsvideoer om nær sagt
alle tema. Dette gir selvfølgelig ikke stemplede papirer på utdannelse, men bidrar til å øke
kompetansenivået i befolkningen betraktelig.
Forskning og utdanning
står foran total omlegging
TRENDANALYSE
Endringer innen forsking og utdanning?
•
Kraftige endringer innen forsking og utdanning fortsetter fremover
•
Moderate endringer innen forskning og utdanning, pandemien flyttet oss langt
fremover på kort tid, lever på dette en stund
Vurder dette inn i egen virksomhet. Er dette relevant for din virksomhet eller deg som
aktør? Hva tror du vil skje og hva håper du vil skje? Hvis det ikke går den veien du
ønsker, har virksomheten evt strategiske tiltak som kan settes i verk for å tilpasse seg?
DIGITALISERING